یادگیری زبان عربی فصیح بهتر است یا لهجه عامیانه؟

یادگیری زبان عربی فصیح بهتر است یا لهجه عامیانه؟
در این پست می‌خوانید:

یادگیری زبان عربی فصیح یا لهجه تصمیم بسیاری از مردم ایران است؛ تصمیم خوبی است. اما ابتدا باید بدانید زبان عربی فصیح یاد بگیرید یا لهجه عربی.
چون زبان عربی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا از صحرای غربی تا عمان صحبت می شود؛ هر کشور لهجه خاص خود را دارد و این می تواند از کشوری به کشور دیگر و حتی از شهری به شهر دیگر متفاوت باشد.

عربی فصیح یا لهجه؟

قبل از اینکه به این فکر کنید که کدام لهجه عربی را یاد بگیرید، باید تصمیم بگیرید که آیا اصلاً باید یک لهجه عربی یاد بگیرید یا باید روی یادگیری عربی فصیح تمرکز کنید.

شما تنها نیستید!
تقریباً همه کسانی که تصمیم دارند زبان عربی یاد بگیرند با این سؤال دست و پنجه نرم می‌کنند که زبان عربی فصیح بهتر است یا لهجه عربی!

از یک سو، برخلاف برخی از لهجه‌ های محلی (عربی عامیانه یا دارجه)، عربی استاندارد مدرن (فصیح) حداقل تا حدودی در کل کشورهای عربی قابل درک است.

از طرف دیگر، تعداد بسیار کمی از عرب زبان ها در خیابان به زبان عرب فصیح صحبت می کنند؛

این موضوع زمانی نا امید کننده و تلخ است که شما چند سال از عمر خود را صرف یادگیری قواعد صرف و نحو عربی کرده اید، اما در آن لحظه متوجه می شوید که واقعاً هرگز از آن استفاده نخواهید کرد.

البته منظورمان رد قواعد نیست، اما به هر حال وقتی از مکالمه عربی صحبت می کنیم منظورمان توان تکلم و برقراری ارتباط مفید است، نه رعایت کردن حق تقدم و تأخر فاعل یا مفعول و ….


بنابراین، چه نوع عربی باید یاد بگیرید؟ عربی فصیح یا لهجه عربی؟

زبان عربی فصیح یا لهجه؟

حقیقت این است که هیچ جواب مشخصی برای همه این سؤالات وجود ندارد؛ بنابراین مراقب افراد باشید که به شما می گویند وجود دارد!

این موضوع واقعاً و کاملاً به این بستگی دارد که شما در وهله اول از خودتان بپرسید چرا عربی یاد می گیرید و واقعا هدفتان چیست؟

هدفتان از یادگیری زبان عربی چیست؟

  • آیا هدفتان از یادگیری عربی، سفر تجاری یا صادرات و واردات کالا از کشورهای عربی مثل عراق، امارات، کویت، عمان، قطر و یا کشورهای عربی حوزه شام است؟
  • آیا می‌خواهید در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس یا لبنان و … تحصیل کنید؟
  • آیا هدفتان این است که در عمان، امارات، قطر و … اقامت بگیرید و آنجا زندگی کنید؟
  • آیا هدفتان این است که از پس درس عربی در دفترچه عمومی کنکور سراسری بربیایید، چون در رتبه کنکور شما مؤثر است؟
  • آیا نیاز دارید با مکاتبه پستی یا الکترونیکی با مشتری‌های عربی خودتان ارتباط داشته باشید؟
  • آیا قصد سفر موقت به کشور عربی مورد نظر دارید؟
  • و هزاران سؤال دیگری که قبل از یادگیری زبان عربی می توانید از خودتان بپرسید و تکلیفتان را قبل از صرف هزینه های گزاف کلاس های خصوصی عربی و اتلاف وقت در کلاس های آموزشگاه های عربی روشن کنید!
زبان عربی فصیح یا لهجه؟

زبان عربی فصیح چیست؟

عربی استاندارد مدرن (که به آن عربی فصیح یا کلاسیک نیز می گویند) از نظر قواعد کاملی که دارد زبان رسمی اغلب کشورهای عربی است و در مکاتبات، سخنرانی‌ها، مدارس، رسانه و مطبوعات و … در سراسر جهان عرب استفاده می شود.

بیشتر دانشجویان جدید عربی تمایل به یادگیری زبان عربی فصیح، به ویژه در دانشگاه ها دارند. زبان عربی فصیح را بیشتر عربها می فهمند، اگرچه بسیار رسمی در نظر گرفته می شود و افراد کمی از آن در خیابان استفاده می کنند.

در ادامه به کاربرد زبان عربی فصیح (مزایا) و معایب یادگیری آن می‌پردازیم.

فواید یادگیری زبان عربی فصیح

  • تسلط به زبان عربی فصیح به شما امکان می دهد رسانه های عربی، تابلوهای راهنمایی در داخل ادارات و معابر شهرهای عربی، اسناد رسمی، کتاب ها و مجلات دانشگاهی – اساساً بیشتر مطالب مکتوب – را درک کنید، صرف نظر از اینکه مردم محلی در واقع به چه لهجه ای صحبت می کنند.
  • این امر به ویژه اگر احتمالاً از زبان عربی در محل کار خود استفاده می کنید یا در رشته ادبیات و سیاست منطقه تحصیل می کنید یا در خبرگزاری‌ های مطرح که به زبان های مختلف از جمله عربی فعالیت می کنند، بسیار مفید است.
    یادگیری زبان عربی فصیح، برای دنبال کردن و رصد اخبار و تحولات منطقه ای نیز مفید است.
  • برخورداری از قواعد و نظم در ساختار.
  • یادگیری زبان عربی فصیح بینشی منحصر به فرد در مورد فرهنگ عربی و اسلام و تدبر در قرآن کریم ارائه می دهد.
  • در مقایسه با منابع نسبتا کم آموزش لهجه های عربی، تعداد زیادی کتاب، وب سایت و سایر منابع برای یادگیری عربی فصیح در دسترس است.
  • بزرگترین مزیت یادگیری زبان عربی فصیح این است که در همه کشورهای عربی قابل فهم و درک است و شما با یادگیری آن، کلید ورود به علوم و اطلاعات گسترده در جهان عرب را به دست می آورید.

معایب یادگیری زبان عربی فصیح

  • زبان عربی فصیح واقعاً در خیابان صحبت نمی شود. اگر با محلی ها فصیح صحبت کنید، بسته به جایی که در جهان عرب هستید، ممکن است ظاهری بامزه و خنده دار پیدا کنید.
    فرض کنید یک گردشگر عرب زبان به تهران بیاید و در خیابان به فارسی رسمی از شما درخواست کمک کند.
    (تجربه شخصی نشان می دهد که عرب های شام و حاشیه خلیج فارس بسیار خوشحال می شوند که با شما فصیح صحبت کنند).
  • یادگیری آن به دلیل قواعد گسترده، سخت است.
  • از آنجا که عربی فصیح بیش از آنکه گفتاری باشد، بیشتر به نوشتن اختصاص دارد، یافتن فرصت تمرین دشوار است.
    بیشتر اعراب تحصیل کرده، انگلیسی (یا سایر زبانهای اروپایی) صحبت می کنند و این معمولاً برای مردم طبیعی تر از داشتن یک مکالمه به زبان عربی فصیح است.

انواع لهجه های عربی

لهجه های عربی (عامیانه یا دارجه) در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار متفاوت است. جوانب مثبت و منفی یادگیری لهجه بستگی زیادی به این دارد که شما می خواهید کدام لهجه را یاد بگیرید.

برخی از لهجه ها، مانند مصری، در سراسر منطقه به خوبی قابل درک و فهم هستند؛

این به این دلیل است که مصر کشوری بسیار بزرگ است که فیلم‌ ها و سریال های زیاد آن، قاب تلویزیون ها را پر کرده است، بنابراین فیلم های لهجه مصری به طور گسترده در سراسر منطقه توزیع شده اند. سایر لهجه ها مثل عراقی و مغربی، اگر با آنها آشنا نباشید کاملاً مشخص و متمایز هستند.

مزایای یادگیری لهجه های عربی

  • شما از آن در مکالمه با مردم محلی بسیار بیشتر از استفاده از عربی فصیح استفاده خواهید کرد. به قول خودمان عربی عامیانه زبان کوچه و بازار است.
  • بسیاری یادگیری لهجه عربی را آسان تر از یادگیری فصیح می دانند. از آنجا که ماهیت لهجه ها محاوره ای تر است؛ البته اینکه لهجه ها قواعد کمتری دارند بی تأثیر نیست.

معایب یادگیری لهجه های عربی

  • تفاوت لهجه ها از یک کشور به کشور دیگر؛ البته این خیلی مشکل ساز نیست، زیرا می توانید تفاوت ها را بشناسید و مشکلتان را حل کنید و به یک لهجه دیگر صحبت کنید.
  • اگر بخواهید کتاب بخوانید یا بیشتر رسانه های عربی را که معمولاً فصیح هستند را دنبال کنید یا اهل تحقیق و مطالعه باشید، یادگیری یک لهجه خیلی مفید نخواهد بود.
  • همانطور که قبلاً در بالا ذکر شد، منابع زیادی برای یادگیری لهجه های عامیانه در دسترس نیست، هرچند، باز هم، این بستگی به این دارد که می خواهید کدام لهجه را یاد بگیرید.
    به عنوان مثال ، منابع بیشتری برای یادگیری زبان شامی و مصری وجود دارد.

در پایان کارشناسان سایت آموزش تخصص زبان عربی «عربیفا» تأکید می کند، تصمیم گیری شما برای یادگیری عربی فصیح یا لهجه، کاملاً به دلایل و اهداف شما بستگی دارد. به هر حال هر چه زودتر تصمیم بگیرید و شروع کنید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدین.

میانگین رتبه: 4.7 / 5. تعداد رأی: 23

دیدگاه‌ها ۱۲
ارسال دیدگاه جدید