بهترین روش یادگیری لغات عربی

بهترین روش یادگیری لغات عربی

افزایش واژگان و دایره لغات عربی یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان عربی است. هرچه لغات عربی بیشتری حفظ کنید، زبان عربی بهتری دارید.

آیا با یادگیری لغات عربی که هر روز مطالعه می‌کنید مشکلی دارید؟ آیا بارها سعی کرده‌اید لغات عربی را مرور کنید، فقط متوجه می‌شوید موارد قبلی را فراموش کرده‌اید؟

وقتی می‌توانیم هر زبانی، خصوصاً یک زبان بزرگ مانند عربی را یاد بگیریم به‌راحتی می‌توانیم دنیایی از اصطلاحات و واژگان و لغات عربی داشته باشیم.

البته برای زبان آموزان خارجی که در یک کشور عربی زندگی نمی‌کنند و هر روز از زبان عربی استفاده نمی‌کنند، این کار دشوارتر است. بنابراین عجیب است که چگونه می‌توان در مدت زمان کوتاه لغات عربی بیشتری را یاد گرفت.

ریشه لغات عربی را بیاموزید

سعی کنید کلمات مرتبط با لغات عربی را بیاموزید و ترجیحاً در دفترچه یادداشت مخصوصی که همیشه به همراه دارید آن را بنویسید تا به‌تدریج برای خودتان یک دیکشنری عربی شخصی داشته باشید.

 خوشبختانه، عربی یک زبان ریشه‌ای است، به این معنی که کلمات از یکدیگر نشأت می‌گیرند و لغات عربی هم خانواده هستند.

به‌عنوان مثال، لغات عربی مانند معلم مرد (مُدَرِّس)، معلم زن (مُدَرِّسَة) و مدرسه (مَدْرَسَة) همه از یک ریشه یعنی (دَرَسَ) به معنی «درس خواندن و مطالعه کردن» ساخته شده‌اند.

این الگو حتی در کلمات بیشتری ادامه پیدا می‌کند؛ مانند درس (دَرْس)، مطالعات (دِرَاسَة)، یادگیرنده (دَارِس) و غیره.

در مثال دیگر، کلماتی مانند کتاب (کِتاب)، نویسنده (کاتِب) و کتابخانه (مَکْتَبَة) همگی از یک ریشه (کَتَبَ) آمده‌اند.

ریشه لغات عربی چه کمکی می‌کنند؟

بنابراین، اگر ریشه گروهی از لغات عربی را می‌دانید، به‌راحتی می‌توانید معنی هر کلمه جدیدی را که دارای همان ریشه است، حدس بزنید.

از فرهنگ لغات عربی بت نسازید

گاهی ما در داخل فرهنگ زبان، قاموس‌ها و معاجم لغات عربی را با چند معنی می‌بینیم و همان را حفظ می‌کنیم. مثلاً شما در فرهنگ لغات عربی فارسی کلمات زیر را حفظ می‌کنید:

یَحتَفِل: جشن می‌گیرد

حافِلَة: اتوبوس

حالا مثلاً در کتابی، مجله‌ای یا روزنامه‌ای عربی جملات زیر را می‌بینیم:

لا نَحتَفل بأقوال الأمريكيين: ما به گفته‌های آمریکا اهمیتی نمی‌دهیم.

ان الحياة حافلة من الأحداث: زندگی مملو از اتفاقات است.

می‌بینید که هر دو لغت عربی که از فرهنگ لغت عربی فارسی حفظ کرده بودیم در این دو جمله اصلاً معنی ندارند. قصد بنده این است که لغات عربی فرهنگ لغت ها شامل چندین معنی هستند که انعطاف ندارند و خشک هستند و نمی‌توان همیشه روی آن دو یا چند معنی حساب کرد.

 یعنی ما تا جمله و زمینه متن را نبینیم نمی‌توانیم بگوییم «حافلة» به معنی «اتوبوس» است. در جمله بالا دیدید «حافلة» به معنی «سرشار و مملو» هم بود.

زمینه متن را دریابید

پس‌زمینه متن (context) را دریابید؛ لغات عربی و اصطلاحات را در جمله یاد بگیرید. کلمات در داخل جملات انعطاف‌پذیر می‌شوند.

 به‌جای حفظ کلمات مستقل بی‌معنی، لغات عربی جدید را در متن بیاموزید. این استراتژی همچنین به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که از این کلمات در جملات استفاده کنید.

یک دفترچه یادداشت تهیه کنید

یادگیری لغات عربی جدید خیلی خوب است، اما در گذر زمان با توجه به اینکه ممکن است از برخی لغات عربی به ندرت استفاده کنیم، ممکن است آن را فراموش کنیم.

یک دفترچه یادداشت مناسب (قابل حمل در کیف و جیب کت) یا سالنامه های قدیمی که هزینه خریدشان پایین آمده، خریداری کنید. حالا اصطلاحات و لغات عربی را که یاد می گیرید، در قالب جملات کوتاه در دفتر خود یادداشت کنید.

توصیه می کنیم که از یادداشت کردن لغت به صورت تکی و بدون استفاده در حمله پرهیز کنید. سعی کنید لغات عربی که یاد گرفته اید را در قالب یک جمله کاربردی یادداشت کنید. این امر به شما کمک می کند راحتتر معانی لغات را مرور کنید و از فراموش کردن آن جلوگیری کنید.

یادگیری لغات در قالب جمله بسیار راحت تر و شیرین تر از حفظ کردن لغات تکی است. پس لغاتی که یاد گرفتید را حتما در یک جمله کوتاه به کار برده و آن جمله را در دفتر یادداشت کنید.

برای مثال شما معنی کلمه «یزدري: تحقیر می‌ کند» را یاد گرفته اید. اما نباید همین کلمه را به تنهایی در دفتر خود یادداشت کنید.

بهتر است آن را در یک جمله استفاده کنید و زیر لغتی که یاد گرفتید خط بکشید. مثلا:

ترامب يزدري زوجته امام الكاميرات: ترامپ همسر خود را در مقابل دوربین ها تحقیر می کند.

در مصرف اندوخته‌های ذهنی صرفه‌جویی نکنید

  • تمرین کنید؛

در مکالمه با معلمان یا دوستان خود از لغات عربی جدید استفاده کنید.

چیزهای بلااستفاده که برای مدت طولانی نگهداری می‌شوند، می‌توانند فراموش شوند. به همین دلیل است که باید تا آنجا که می‌توانید از کلمات جدیدی که یاد می‌گیرید استفاده کنید.

  • به خواندن متون عربی ادامه دهید؛

 متون عربی را که مطالعه کرده‌اید، مداوم بخوانید. این امر باعث می‌شود تا شما بتوانید لغات عربی خود را تقویت کنید و آنها را با متون آشنا مرتبط کنید. این ها برخی توصیه‌هایی بود که می‌تواند به زبان آموزان، به‌ویژه زبان آموزان عربی، کمک کند تا در مسیر آموزش زبان عربی لذت ببرند.

امیدوارم این مقاله رضایت شما را جلب کرده باشد؛ تلاش ما این است با مطالب مفید و تازه در زمینه زبان عربی مخصوصاً عربی نوین و کاربردی، در خدمت شما باشیم. همراه عربیفا باشید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدین.

میانگین رتبه: 4.1 / 5. تعداد رأی: 14

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید