عسکری درست است یا عسگری؟ واقعیت شبهه عقیم بودن امام حسن؟

عسکری درست است یا عسگری؟ واقعیت شبهه عقیم بودن امام حسن؟

عسکری درست است یا عسگری؟ عده ای می گویند امام زمان(عجل الله فرجه) وجود ندارد به خاطر اینکه «عسگر» در زبان عربی، یعنی عقیم و بی دانه؛ آیا این مطلب درست است؟

اولاً بی شک این قبیل شبهات، محصول فکر بیمار وهابیت خبیث و دیگر دشمنان و مخالفان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است که برای تضعیف اعتقادات تشیع و پیروان اهل بیت تدارک دیده می شود، لذا بر شیعیان واجب است سطح آگاهی خود را در باره معارف حقه اهل بیت افزایش دهند.

یکی از مواردی که مورد استفاده مخالفان قرار می گیرد از طریق تشابه واژه ها است، از این رو شناخت و بکار بردن صحیح واژه‌ها و اسامی ضرورتی است که اگر مورد سهل‌انگاری و بی‌توجهی قرار بگیرد به اشتباهات بزرگی منجر می‌شود.

عسگری درست است یا عسکری؟

از جمله اشتباهاتی که بطور مداوم با آن مواجه هستیم بیان و یا نگارش واژه «عسگری» به جای «عسکری» است.

بنابراین، به غلط، اولاً «عسگری» را به معنای عقیم و بی دانه تعریف می کنند. در حالیکه چنین تعریفی اساساً نادرست و ساختگی است و صرفاً از یک قیاس ظاهری صورت گرفته، به عبارتی از آنجاییکه انگور عسکری بی دانه است این معنا را برای واژه «عسگری» نتیجه گیری کرده اند.

حال آنکه بعید نیست علت نام‌گذاری‌ انگور عسکری یا عسگری به این نام، به این جهت باشد که اولین فردی که آن‌ را کاشت و ترویج کرد نامش عسکری بوده و یا ابتدا از منطقه، روستا و شهری که عسکری نامیده می‌شده رواج یافته است.

عسگری به چه معنی است؟ معنی عسکر چیست؟

عسگری به معنای عقیم و بی‌دانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بی دانه بودنش به این نام مشهور شده است. لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان استفاده میکرده و می کنند!
در حالیکه عسکر محله‌ای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت. 
خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیت‌های فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی(علیه السلام)، آن حضرت را در سال 236 ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند.

دلیل ملقب شدن امام حسن عسکری و امام هادی به «امامین عسکریین»

چون امام حسن عسکری (علیه السلام) و پدر بزرگوارش امام هادی(علیه السلام) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی می‌کردند، به «عسکری» لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(علیه السلام) است و آنها را «عسکریین» گفته‌اند. 


اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی نیز عقیم می‌بود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد.
از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف). 
در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری به‌سزا داشتند. 
شایسته است با بازنشر این مطلب در ترویج کلمه صحیح عسکری به جای عسگری کوشش نماییم.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدین.

میانگین رتبه: 3.6 / 5. تعداد رأی: 7

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید