7 روش مهم برای تدریس خصوصی مکالمه عربی

7 روش مهم برای تدریس خصوصی مکالمه عربی

تدریس مکالمه عربی از جمله شیرین ترین و جذابترین بخش های زبان عربی است، اما اگر با برنامه ریزی نباشد ممکن است تبعاتی در پی داشته باشد. اغلب اوقات در بین جمع های خانوادگی یا کاری و … وقتی از زبان عربی بحث به میان می آید ممکن است این جمله را بشنوید که «از عربی متنفرم چگونه عربی خواندی؟».

ریشه نفرت از زبان عربی کجاست؟

من روانشناس نیستم اما به عنوان کسی که با سیستم آموزشی ایران آشنایی دارد می گویم مسئله نفرت از زبان عربی، «ریشه» در «کودکی» شما دارد.

روزهایی که می توانستیم در مدرسه چند زبان مختلف بیاموزیم و در آینده با آن ها مکالمه کنیم و از اندوخته های زبانی خود استفاده کنیم.

اما در کلاس های درس عربی به جز صرف کردن افعال و ضمایر و اینکه عربی زبان مسلمانان است و حفظ نقش کلمات و افعال در جاهای مختلف چیز مفیدی عایدمان نشد.

اما حالا که به عنوان معلم یا مدرس آزاد به کار تدریس مکالمه عربی مشغول شده اید باید چه کار کرد تا زبان آموز از آن ذهنیت تنفر از زبان عربی بیرون بیاید و ذهنیت بهتری نسبت به آن داشته باشد؟


7 توصیه مهم به یک معلم خصوصی در تدریس مکالمه عربی


یک معلم یا مدرس عربی باید بتواند زبان آموزانی را که نسبت به یاد گیری بی علاقه هستند را جذب کند.

البته توجه کنید نمی توان به اجبار همه مردم را به یک زبان خاص علاقمند کرد؛ منظور ما افرادی هستند که به دلایلی می خواهند مکالمه زبان عربی یاد بگیرند.

1. دلیل نیاز زبان آموز به مکالمه عربی را بپرسید

بهتر است قبل از شروع آموزش مکالمه عربی از زبان آموزان سؤال کنید که هدف اصلی آنها از یادگیری مکالمه عربی چیست؟

مسلما همه زبان آموزان یک هدف مشخصی درباره یادگیری زبان دارند. ممکن است یک نفر به دلیل سفرهای تفریحی زیادی که به دبی، عمان، بیروت یا … دارد علاقمند است مکالمه عربی یاد بگیرد.

یا ممکن است شخص دیگری به خاطر ماهیت شغلی که دارد محبور به یادگیری مکالمه عربی است.

فهمیدن نیاز زبان آموز به معلم این امکان را می دهد که کلاس خود را با توجه به نیاز هر زبان آموز تنظیم کند و به عبارت دیگر یک تدریس کاربردی ارائه دهد.

2. به علایق زبان آموز توجه کنید

وقتی متوجه شدید زبان آموز در کنار اهداف خود چه علاقمندی های دیگری دارد، آنها را در متن آموزش خود پیاده کنید و در کلاس به آن بپردازید.

مثلا ممکن است یک تاجر به شنا یا ورزش یا سفر به اماکن دیدنی علاقمندی دارد، پس مثال ها و مکالمه های زبانی خود را مطابق با آن ارائه دهید.

کم کم خواهید دید خود زبان آموز هم سؤالاتی مطابق با علاقمندی های دیگرش مطرح می کند و کنجکاو است بتواند درباره آنها به زبان عربی مکالمه کند.

3. در کلاس مکالمه عربی درگیر صرف و نحو نشوید

این که شما در صرف و نحو برای خود ید طولایی دارید کاملا جای تقدیر دارد اما باید بدانید کلاس مکالمه جای دعواهای زید و عمرو نیست.

تقدیم یا تأخر فاعل و مفعول، مفعول مطلق یا حال و تمییز و … در مکالمه عربی به خصوص مکالمه به لهجه های عربی خیلی جاذبه خاصی برای زبان آموز نخواهد داشت و او با شنیدن قواعد قلمبه و سلمبه احساس دلهره پیدا خواهد کرد.


برای کسی که در حال یادگیری مکالمه عربی است نباید تمام وقتش را درگیر صرف فعل و نقش کلمات و قواعد صرفی و نحوی کنید.

در آموزش مکالمه عربی زبان آموز به دنبال تسلط بر مهارت مکالمه عربی است؛ بنا براین باید سیستم آموزش خود را مطابق با نیازمندی های او تنظیم کنید به نحوی که او از ادامه تدریس هیجان زده شده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.

4. از زبان آموز بخواهید لهجه فارسی را فراموش کند

این که زبان آموز عربی را با لهجه فارسی صحبت کند امری طبیعی است اما فقط برای جلسات اول طبیعی است

شما باید به عنوان یک کارشناس به او بگویید در هنگام مکالمه عربی، لهجه فارسی را فراموش کند و بدون هیچ خجالتی سعی کند به بومی ترین شکل کلمات عربی را ادا کند.

5. مهارت های گفتاری خود را به رخ او نکشید

اینکه شما در مکالمه عربی سرآمد روزگار خود هستید بسیار عالی است اما وقتی کلاس را با یک مکالمه عربی غلیظ شروع می کنید و خود را با مهارت نشان می دهید نه تنها جایی در دل زبان آموز باز نمی کنید بلکه او را از انتخاب معلمی مثل شما پشیمان و متنفر می کنید.

بهتر است به تناسب آموزشی که می دهید و در چارچوب محتوایی که با زبان آموز فعالیت کرده اید، به عربی مکالمه کنید؛

مثلا وقتی در جلسه اول مکالمه درباره نحوه احوالپرسی کردن به عربی تدریس کرده اید، در جلسات بعد از آموخته های جلسات اول در مکالمات خود استفاده کنید تا بدین شکل درس های قبل را مرور کرده باشید.

6. عجله نکنید

سعی نکنید در یک جلسه انبوهی از مطالب را به زبان آموز تحمیل کنید؛ اطلاعات و معلومات خود را به صورت قطره چکانی بگویید و همان معلومات را با مشارکت زبان آموز تمرین کنید و پس از اطمینان از تسلط او به سراغ مطلب بعدی بروید.

7. سیاست «دموکلاسی» در رأس امر باشد

فراموش نکنید هدف معلم و زبان آموز یادگیری زبان آموز و کمک به او است. پس استبداد را کنار بگذارید و از دموکلاسی (دموکراسی در کلاس درس) استفاده کنید.

این نکات گوشه ای از تجارب تدریس مکالمه عربی به عربی فصیح و لهجه های مختلف توسط سایت تخصصی «عربیفا» بود که به صورت خلاصه تقدیم علاقمندان تدریس مکالمه عربی شد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدین.

میانگین رتبه: 4 / 5. تعداد رأی: 4

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید