روش تضمینی آموزش مکالمه عربی با فیلم

روش تضمینی آموزش مکالمه عربی با فیلم
در این پست می‌خوانید:

این روش تضمینی مناسب زبان آموزانی است که به مکالمه عربی علاقمند هستند اما پارتنر عربی (یار تمرینی) برای تمرین کردن ندارند و از طرف دیگر توان پرداخت هزینه‌های سنگین کلاس‌های عربی را ندارند.

پس اگر می‌خواهید بدون نیاز به پارتنر عربی و صرف هزینه‌های مالی سنگین، فقط و فقط از طریق دیدن فیلم‌های عربی به مکالمه عربی برسید، این راهنما را جدی بگیرید.

من مسلم سلیمانی، دانش آموخته مقاطع کارشناسی زبان و ادبیات عرب و کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران هستم که بیش از 10 سال سابقه تدریس مکالمه عربی و ترجمه دارم.

در مدت تدریس مکالمه عربی به لهجه شامی (لهجه سوری، لبنانی) راه‌هایی را به کار گرفتم که با شناخت کامل از نیازهای یک دانشجوی زبان عربی کسب کرده‌ام؛ یعنی راه‌هایی که آزموده شده و نتایج موفقیت آمیز و رضایت بخشی برای علاقمندان مکالمه عربی داشته است.

فرض می‌گیریم شما در حال یادگیری مکالمه عربی به لهجه شامی هستید؛ بنابراین لازم است نکات زیر را به صورت منظم و مستمر مورد توجه قرار دهید؛

البته علاقمندان مکالمه به عربی فصیح، لهجه عراقی، خلیجی، عمانی، اماراتی یا دیگر لهجه‌های عربی می‌توانند از این راه مؤثر و تضمینی استفاده کنند.

1. طی کردن یک دوره فشرده لهجه شامی

یادگیری مقدمات و اصول مکالمه عربی به لهجه شامی از ضروری‌ترین گام‌های یادگیری لهجه سوری و لبنانی است که باید در وهله اول بی تردید آن را به انجام برسانید.

این مرحله، سنگ بنای یادگیری مکالمه به لهجه شامی است و حتما باید طی شود.

بهتر است برای آشنایی بهتر با لهجه شامی این دوره را با پشتکار و تلاش دوچندان دنبال کنید و به خوبی روی برخی اصول کاربردی مسلط شوید.

2. تمرین با پارتنر عربی

الان که دوره مکالمه عربی را گذرانده‌اید وقت آن است که به تقویت مهارت‌های زبانی خود بپردازید. یک پاتنر عرب زبان یا پارتنر هم زبان که به خوبی به لهجه شامی مسلط است پیدا کنید و به طور مستمر با او تمرین کنید.

تمرین کردن با پارتنر عربی به ظاهر کاری آسان است ولی سختی‌های خاص خودش را دارد؛ مثلا:

  • پیدا کردن یک فرد متعهد به تمرین منظم سخت است.
  • ممکن است مدتی بعد این روابط به حاشیه کشیده شود.
  • امکان ادامه دادن این راه تعهد هر دو طرف را لازم دارد.
  • ممکن است طرف مقابلتان تخصص و تسلطی روی این کار نداشته باشد.
  • و هزاران مشکل دیگر که ممکن است به ضررتان تمام شود.

3. تماشای فیلم و سریال عربی

اگر پارتنز عربی مناسب پیدا نکردید و یا با مشکلات فوق برخورد کردید، نگران نباشید؛ در این مرحله یک راهکار کم هزینه و مناسب جایگزین یاد می‌گیرید که در صورت علاقه و پشتکار شما را به مکالمه عربی خواهد رساند.

چطور با دیدن فیلم، به مکالمه عربی برسیم؟

  1. اگر می‌خواهید لهجه شامی یاد بگیرید، بهتر است از کلیپ‌های عربی کوتاه و بریده شده از فیلم و سریال‌های سوری و لبنانی شروع کنید. با عضویت در پیج اینستاگرام ما به کلیپ‌های بسیار کاربردی لهجه شامی دسترسی داشته باشید. (برای عضویت در پیج اینستاگرامی ما اینجا کلیک کنید)
آموزش مکالمه عربی با فیلم
نمایی از پیج اینستاگرام ما

2. یک دفترچه یادداشت مخصوص نوشتن اصطلاحات عربی که آموزش داده شده، تهیه کنید.

3. کلیپ‌ها را در تایملاین اینستاگرامتان ذخیره کنید تا هر بار دنبالشان نگردید. حتما در پیج‌های ایستاگرامی دیده یا شنیده‌اید که می‌گویند مطلب ما را «سیو» (ذخیره) کنید. در ادامه روش اگر بلد نیستید هیچ اشکالی ندارد، در ادامه سیو کردن کلیپ‌ها و مطالب محبوبتان در پیج‌های اینستاگرام را به شما یاد خواهم داد.

آموزش مکالمه عربی با فیلم
چگونه در اینستاگرام یک مطلب را سیو کنیم؟

❎ برای سیو کردن یک مطلب در اینستاگرام انگشت خود را روی آیکن مشخص شده در تصویر بالا نگه داشته و برای دسته بندی مطالب، یک پوشه به نام دلخواه ایجاد کنید.
از این پس، با نگه داشتن انگشت می‌توانید مطالب خود را در پوشه‌های مناسب ذخیره کنید تا همیشه در دسترستان باشند.

4. هر کلیپ را با دقت گوش کنید؛ هر روز آن‌ها را مرور کنید و رهایشان. هدف شما تماشا و سرگرم شدن با فیلم نیست، پس باید از دور انداختن کلیپ پس از 1 بار تماشا خودداری کنید.

5. با کلیپ همراه شوید و دیالوگ‌ها را با بازیگر تکرار کنید. زیرنویس کلیپ‌ها به شما کمک می‌کند با املای صحیح کلمه آشنا شوید و تلفظ صحیحی از آن را یاد بگیرید.

6. جملات و اصطلاحات کاربردی که یاد گرفتید را روزانه با خودتان تکرار کنید. باید از این جملات استفاده کنید تا فراموش نشوند.

7. کم کم خواهید توانست فیلم‌های عربی سوری یا لبنانی را بدون زیرنویس هم متوجه شوید.

این راه نیازمند استمرار و توالی تمرین است تا بتوانید کم کم به به یک مکالمه عربی مطلوب دست پیدا کنید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدین.

میانگین رتبه: 4.9 / 5. تعداد رأی: 52

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید