1 بار برای همیشه؛ کدام لهجه عربی را یاد بگیریم؟

1 بار برای همیشه؛ کدام لهجه عربی را یاد بگیریم؟
در این پست می‌خوانید:

در مشاوره های سایت عربیفا روزانه با حدود 10 سؤال درباره اینکه «کدام لهجه عربی را یاد بگیریم»، «لهجه شامی یا لهجه عراقی» و … روبرو می شویم که پاسخ هر کدام از عزیزان با توجه به اهدافی که دارند متفاوت است.

پاسخ صحیح به این سؤال مهم می تواند جلوی بسیاری از زیان های مالی و زمانی شما را بگیرد؛ پس بهتر است یک بار برای همیشه پاسخ سؤال «کدام لهجه عربی را یاد بگیریم» را بدهیم.

لهجه عربی و انواع آن/ معرفی کاربردی‌ترین لهجه

زبان عربی لهجه های زیادی دارد، اما همه آنها کاربرد یکسانی ندارند. از بین لهجه های زیادی که وجود دارد ما به چند نمونه رایج و کاربردی آن اشاره مختصری می کنیم.

1. لهجه عراقی

لهجه عراقی در کشور عراق صحبت می شود و می توانید برای کار، تحصیل و امور دیگری که به این کشور مربوط می شود، لهجه عراقی را یاد بگیرید.

به دلیل اشتراکات زیادی که بین لهجه عراقی و لهجه های خلیجی مثل لهجه اماراتی، کویتی، بحرینی، قطری و … وجود دارد می توانید با یادگیری لهجه عراقی در تعاملات خود با مردم این کشورها بهره کافی را ببرید.

2. لهجه خلیجی

لهجه خلیجی در کشورهای حاشیه خلیج استفاده می شود و نیازهای شما را در کویت، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کشورهای همسایه عربی برآورده کند.

3. لهجه اماراتی

با یادگیری لهجه اماراتی می توانید نیازهای خود را در این کشور مرتفع کنید. گرچه با یادگیری لهجه خلیجی و عراقی نیز تا حد زیادی نیازهای زبانی خود را در این کشور برطرف کنید.

4. لهجه عمانی

لهجه عمانی مختص کشور عمان است اگر چه می توانید با یادگیری لهجه خلیجی و عراقی نیز تا حد زیادی امورات خود را پیش ببرید. اما اگر تصمیم دارید در عمان باشید بهتر است لهجه عمانی را بیاموزید.

5. لهجه شامی

لهجه شامی خانواده بزرگی است که شامل لهجه سوری، لبنانی، اردنی و فلسطینی می شود. این لهجه با نام های لهجه سوری و لهجه لبنانی نیز در بین مردم ایران شناخته می شود.

شما با یادگیری لهجه شامی می توانید تا حد بسیار زیادی به لهجه های 4 کشور سوریه، لبنان، اردن و فلسطین مسلط شوید. البته با ورود به هر کدام از این کشورها شاهد تفاوت بسیار اندکی (در حدود 5 درصد) در لهجه آن‌ها خواهید بود؛ اما این تفاوت مشکلی ایجاد نمی‌کند.

با این همه، محبوبیت لهجه شامی (سوری، لبنانی، اردنی و فلسطینی) در کشورهای عربی و غیر عربی بسیار زیاد است و این یک ادعای مغرضانه از طرف نگارنده این مقاله نبوده و بسیاری از مردم کشورهای مختلف عربی و غیر عربی نیز صحت این مسئله را تأیید می کنند.

در این مقاله از سایت عربیفا می توانید تفاوت لهجه شامی و عراقی را مطالعه کنید.

6. لهجه مصری

این لهجه مختص کشور مصر است و اگر قصد سفر و ارتباط با اهالی این کشور را دارید باید به لهجه مصری تسلط پیدا کنید. گرچه لهجه شامی تا حدودی می تواند نیازهای شما را در این کشور مرتفع کند.

7. لهجه مغربی

لهجه ای که نیازهای شما را برای ارتباط با مردم مراکش برطرف می کند.

کدام لهجه عربی را یاد بگیریم؟

حالا شاید بپرسید یادگیری کدام لهجه عربی برای من بهتر است؟ با ادامه این مقاله همراه باشید.

در وهله اول؛ شما باید بدانید قصد دارید بیشتر با کدام کشور تعامل داشته باشید. دانستن پاسخ این سؤال نیمی از مشکل شما را در انتخاب لهجه عربی مطلوبتان برطرف خواهد کرد.

در وهله دوم؛ باید بدانید یادگیری کدام لهجه عربی فایده بیشتری برای شما خواهد داشت.

مثلا اگر در کشور امارات یک شرکت راه اندازی کردید، اما مجبور هستید روزانه با تعداد زیادی از همکاران سوری یا لبنانی زبان ارتباط داشته باشید یا به عنوان مثال مجبور هستید ماهانه چندین سفر کاری به سوریه یا لبنان داشته باشید، بهتر این است که لهجه شامی را به خوبی یاد گرفته و کم کم بنا بر نیازی که به لهجه اماراتی دارید یادگیری این لهجه را نیز در برنامه خود بگنجانید.

توصیه بسیار مهم؛ از سودجویان دوری کنید

ممکن است افراد یا مؤسساتی برای جذب زبان آموز و کسب سود بیشتر، بدون اینکه به نیازهای اساسی شما علمی داشته باشند، شما را به یادگیری لهجه ای خاص ترغیب کنند و با ادعاهای بی اساس، بدون شناخت و علم نسبت به اصول انتخاب لهجه عربی مناسب، شما را به مسیر اشتباهی هدایت کنند که صرفا وقت و هزینه شما را هدر خواهد داد.

پس با آگاهی کامل نسبت به نیازهای خودتان، مشاوره های مغرضانه را با احترام رد کنید.

نتیجه گیری

اگر این جا را می‌خوانید بدون شک فهمیده‌اید که کدام لهجه عربی را یاد بگیرید! نتیجه مشخص است؛ ما بایدابتدا نیازهای خود را شناخته و نسبت به نیازهای خود لهجه عربی مناسب را انتخاب کرده و آن را یاد بگیریم.

نکته دوم اینکه اگر با کشورهای بیشتری در ارتباط خواهید بود، بهتر است لهجه کشوری را یاد بگیرید که بیشترین نیاز را به آن دارید.

خلاصه این که شما با شناخت صحیح نیازهای خودتان از اتلاف وقت و پول خود جلوگیری کرده و هم اینکه تمرکز خود را روی یادگیری لهجه ای که برایتان مفیدتر است، خواهید گذاشت.

بنابراین در ابتدا هر کدام از ما باید از خودمان سؤال کنید: کدام لهجه عربی را یاد بگیریم؟ با توضیحاتی که ارائه شد رسیدن به پاسخ قطعی خیلی آسان است.

اگر سؤال دیگری در این زمینه دارید در کامنت یا پیج اینستاگرام عربیفا مطرح کنید تا پاسخ دهیم.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز بدین.

میانگین رتبه: 4.4 / 5. تعداد رأی: 34

دیدگاه‌ها ۴
ارسال دیدگاه جدید